Sharooz Hooshyar - Derfor valgte jeg GreyBird

 

Jeg hedder Sharooz Hooshyar, jeg er 26 år gammel, og jeg har studeret ved GreyBird Pilot Academy i to år. Mine forældre er oprindeligt fra Iran, men jeg er født og opvokset i Århus, hvor jeg i dag bor sammen med min kæreste og min nyfødte søn. Min drøm har altid været at blive pilot. Allerede da jeg var barn sagde jeg til min far: ”en dag kommer jeg til at sidde derude i det cockpit”. Jeg var fascineret af, hvordan sådan en stor maskine kunne flyve som en fugl i luften.

Efter jeg blev student havde jeg planlagt at starte på uddannelsen, men jeg havde svært ved at optage et lån. Jeg havde ingen opsparing – jeg kom jo lige ude at gymnasiet - og banken ville derfor have mig til at spare sammen og vise, at jeg virkelig ville det her. Jeg kunne måske godt have lånt pengene af mine forældre eller familie, men jeg ville stå på mine egne ben med det her projekt. Så jeg tænkte: ”så må jeg lige arbejde et par år og spare penge sammen”. Jeg har været pædagogmedhjælper, natportier på et hotel, opvasker og mange andre småjobs. Nogle gange arbejdede jeg 50 timer om ugen. Jeg fik sparet pengene sammen og kunne derved vise til banken, at jeg mente det her dybt seriøst. De stolede på mig og lånte mig resten af pengene.

Hvordan valgte du, hvilken pilotskole du ville uddanne dig på?

Jeg brugte tid på at undersøge markedet og fandt flere forskellige skoler. Men GreyBird havde et produkt, som var rigtig interessant. Jeg besøgte skolen og snakkede med ejerne for at finde ud af, hvad GreyBird præcis kunne tilbyde. Min primære årsag for at vælge GreyBird var de 105 flyvetimer på tomotoret fly som stod i kontrast til de mange timer i simulator på andre skoler. Jeg lagde personligt meget vægt på flyvetimerne i det rigtige fly. Man lærer selvfølgelig også noget af at sidde i en simulator, men man får bare ikke samme touch. I det rigtig fly skal du være 100% fokuseret ellers kan det jo ende galt.

Hvordan har det været at være studerende ved GreyBird Pilot Academy?

Jeg var meget spændt, da jeg startede her i Aarhus Lufthavn – det var jo en ny skole og der var mange nye ting. Vi startede 10 på holdet, og vi var det første store hold. Men jeg må sige, at jeg har været imponeret over den måde skolen har håndteret det hele. Det er et meget ambitiøst og professionelt setup. De gør først og fremmest det bedst mulige for dig, så du er godt stillet som færdig pilot. Jeg har gået herude i to år nu, og jeg føler mig parat til et job i branchen blandt andet fordi jeg har mødt instruktører med erfaring fra både GA-branchen og airline-branchen.
I vores teoriundervisning var der en fornuftig balance mellem nyuddannede instruktører og instruktører med 20-30 års erfaring fra branchen. Førstnævnte gruppe kunne specifikt relatere til os og de udfordringer vi stod overfor med lektier og eksamen, hvor sidstnævnte gruppe af instruktører kunne bygge bro mellem teori og hverdagen som pilot.

I starten af flyvelektionerne lavede vi en masse air-work for at lære flyene at kende. Vi fløj først 75 timer på de små fly, hvor der lige så stille blev bygget mere og mere på. Lige nu har jeg fløjet 70 timer på de tomotorede fly og jeg føler mig godt stillet til at gå til eksamen allerede nu, men der skal lige 35 timer mere i bogen inden.

Hvad skal der ske, når du er færdiguddannet pilot?

Min plan er at fortsætte ved GreyBird og kombinere mit MCC-kursus med en type rating. Ved at tage mit MCC-kursus sammen med en type rating hos GreyBird giver det mig de bedste muligheder for at fortsætte direkte ud i branchen. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg vil flyve Boeing 737 eller Airbus 320, men jeg hælder mest til Boeing. Jeg håber en dag at kunne blive ansat i et godt selskab, gerne i udlandet, hvor jeg kan prøve at flyve forskellige flytyper.

 

Hvad har været den bedste oplevelse i din skoletid?Som jeg tror mange andre vil sige, så var det min første solotur. Det er en helt fantastisk følelse – man er helt oppe at ringe. Jeg kan huske, at instruktøren bad mig lave tre-fire landinger, men jeg endte med at lave ti eller tolv landinger før jeg parkerede flyet igen. Det var den fedeste oplevelse at komme hjem og fortælle min kæreste og mine forældre, at jeg havde landet et fly helt alene for første gang! Hvilke råd vil du give en der overvejer at blive pilot?Undersøg markedet og vær sikker på, at du virkelig gerne vil det. Det er jo en dyr uddannelse, så det handler virkelig om at finde den skole der passer til dig. I mit tilfælde var det GreyBird.

Vil du også være pilot?

 

Hvis du, ligesom Sharooz, drømmer om at blive pilot og få arbejdsplads oppe over skyerne, så er du kommet det helt rigtige sted hen! 

Hvis du vil vide mere om uddannelsen til pilot, så synes vi du skal læse om vores integrerede uddannelse til erhvervspilot. Vi har også lavet en side, der beskriver vejen fra drømmen til pilotsædet i flyet og sidst men ikke mindst en fyldig sektion med ofte stillede spørgsmål.

Efter du har læst det, sidder du sikkert med yderligere en masse spørgsmål, og dem kan du få svar på ved at komme til et af vores informationsmøder. På et informationsmøde får du en grundig gennemgang af uddannelsen, møder ejerne af GreyBird og får svar på dine spørgsmål.


Find næste informationsmøde


Du er selvfølgelig også altid mere end velkommen til at kontakte os direkte. Vi er altid klar til at svare på spørgsmål via telefon, e-mail eller de sociale medier.

 

Sharooz Hooshyar - GreyBird Pilot Academy

Hej

Vil du gerne vide mere om uddannelsen til erhvervspilot? Tilmeld dig et gratis informationsmøde og få svar på alle dine spørgsmål om uddannelsen til pilot!

Læs mere »