Ofte stillede spørgsmålSidst opdateret 25. april 2017

Kan man blive uddannet til pilot i Danmark?

Ja! Det har igennem mange år været et udbredt misforståelse, at man kun kan blive uddannet erhvervspilot i USA/udlandet eller gennem det danske militær/forsvar. Det er bestemt ikke korrekt! Uddannelsen til erhvervspilot er en fuldt ud godkendt uddannelse i Danmark, og selvom den er selvfinansieret, kan man modtage SU under uddannelsen. Du kan læse meget mere om uddannelsen til erhvervspilot her på sitet.

 

Hvad koster det at blive erhvervspilot?

Uddannelsen til erhvervspilot koster hos os 659.500 kroner. Denne pris er alt inklusiv. Prisen indeholder blandt andet 75 timer på enmotoret fly, 105 timer på twinfly og 15 timers multi crew coordination-kursus, iPad, uniform, landinger osv. Alle flyvetimer på single engine og multi engine foregår på rigtige fly og de 15 timers MCC-kursus bliver afholdt i en Full Flight Boeing 737-simulator (FFS)

 

Er der høje krav for at blive optaget?

Hos os afholder vi en optagelsesprøve inden uddannelsesstart. Optagelsesprøven består af en kombineret matematik- og fysikprøve med hjælpemidler (lommeregner/formelsamling) samt en personlig samtale. Prøven kan aflægges på engelsk, hvis dette foretrækkes. Prøven har til formål at klarlægge elevens faglige niveau og personlighed. Prøven er på 9. klasses niveau og selvfølgelig gratis. Ved tilmelding til optagelsesprøven på vores hjemmeside får du automatisk tilsendt eksempler på de spørgsmål, der indgår i prøven.

 

Kan jeg få en prøvelektion inden jeg begynder på uddannelsen?

Ja! Vi tilbyder en prøvelektion til alle inden de begynder på uddannelsen. Prøvelektionen er gratis såfremt man vælger at starte efterfølgende. Hvis man vælger ikke at begynde uddannelsen koster denne oplevelse 1500 kroner.

 

Bruger i egne instruktører?

Ja! Det gælder helt fra de første timer i vores små fly til den sidste del af uddannelsen samt type rating. Vi har unge og ældre instruktører - nogle arbejder fuld tid og andre flyver til dagligt i selskaber og har instruktørarbejdet i fritiden. Vi har valgt dette for, at vores elever helt fra begyndelsen kan få de rigtige input fra branchen og allerede her begynde at netværke.

 

Har i forudbetaling eller ratebetaling?

Nej. Vi går meget op i at sikre vores elever den bedst mulige uddannelse og de bedste vilkår. Uddannelsen kræver en stor økonomisk investering, og vi ønsker at skabe klarhed og overblik over den økonomiske situation for vores elever. Hos GreyBird Pilot Academy foregår al betaling med fakturering bagud. Det vil sige, at vores elever først betaler for en ydelse efter de har modtaget den. Den eneste undtagelse til denne regel er et opstartsgebyr på under 20.000 kroner, der dækker udgifterne til iPad, uniform, licenser til forskellige systemer mv. Dette engangsbeløb er inkluderet i den samlede pris for uddannelsen.

 

Hvordan kan jeg forberede mig til min medical?

Inden opstart på uddannelsen skal alle elever have et Class 1 Medical. Undersøgelsen tager omkring 4 timer. I løbet af undersøgelsen kommer man igennem forskellige tests: synstest, høreprøve, pusteprøve mv. Desuden skal der afgives urin- og blodprøve. Op til prøven er det vigtigt at man er veludhvilet. Det er ikke nødvendigt, at man kan løbe en maraton for at kunne få et Class 1 Medical. Prisen for et Class 1 Medical er mellem 7.000 og 10.000 kr. og skal afregnes separat til hospitalet.

 

Skal jeg betale mere end de 659.500 kroner?

Under uddannelsen skal der aflægges flere prøver over for myndighederne (Trafik- og Byggestyrelsen). I alt skal der aflægges:

  • 12 eksamener i forbindelse med ATPL-teorien (Airline Transport Pilot Licence)
  • 2 radioprøver: N-BEG og GEN (dansk og engelsk radiocertifikat)
  • 2 flyveprøver: CPL og MEIR (Commercial Pilot Licence og Multi Engine Instrument Rating)

Disse prøver skal ikke betales til skolen og kommer derfor ud over den normale pris. Priserne er varierende fra år til år, men vi anbefaler vores elever at have omkring 20.000 kroner til rådighed til prøvegebyrer under uddannelsen. Beløbene afregnes direkte til Trafik- og Byggestyrelsen og til eksaminator. Priserne er altså ikke med i prisen på uddannelsen.

 

Hvor mange vælger en type rating?

Som markedet ser ud i øjeblikket er interessen for piloter med type rating stor. Hos GreyBird Pilot Academy tilbyder vi type rating på de mest udbredte flytyper, og vi underviser altid med egne instruktører og på egne godkendelser (ingen underleverandører - uddannelsen afholdes på skolen). Vores erfaring er, at de elever, der vælger en type rating kommer hurtigere i job, hvorfor langt størstedelen i dag vælger at tage en type rating.

 

Hvor meget kan jeg få i SU på uddannelsen?

Vi har opstillet de forskellige SU-satser i tabellen nedenfor. Da uddannelsen til erhvervspilot er selvfinansieret får man et tillæg, der også fremgår af tabellen:

 

Tal fra 1. juli 2016

Hjemmeboende

Udeboende

Udeboende med SU-lån

SU Grundsats

2561 kr

5941 kr

5941 kr

Tillæg til SU, da du selv betaler din uddannelse

2319 kr

2319 kr

2319 kr

SU-lån

-

-

3040 kr

Sammenlagt

4880 kr

8260 kr

11.300 kr

 

Vi går dog opmærksom på, at tallene kan have ændret sig. Du kan altid læse de seneste tal på http://www.su.dk/satser/

 

Hvad gør jeg med bolig?

GreyBird Pilot Academy er gerne behjælpelig med at finde bolig. Vi anbefaler, at eleverne bor tæt på skolen. Lige nu har vi omkring 15 elever som er bosiddende i nærområdet. De fleste bor i Tirstrup by, som ligger 4 km. fra skolen. Andre elever bor i Aarhus, hvilket naturligvis også er en mulighed. Prisen for et værelse i Tirstrup by er omkring 2.500 kroner + 500 A/C. Prisen er varierende alt efter ønske og behov.

 

Hvad gør jeg med kørsel til og fra skolen?

Der kører busser på hele Djursland, og man kan erhverve sig et buskort som studerende. Nogle elever cykler til lufthavnen, andre har en scooter og nogle kører sammen. Vi har elever fra hele landet, og allerede efter første uge er eleverne begyndt at køre sammen til og fra skole og på weekend.

 

Er der landingsafgifter med i den samlede pris?

Ja. Alle landingsafgifter er med i den samlede pris hos GreyBird Pilot Academy. Under uddannelsen kommer vores elever rundt til næsten alle flyvepladser og lufthavne i Danmark. Det skal nævnes, at hvis man ønsker at komme til Kastrup Lufthavn betaler man selv herfor, da denne ikke indgår i det planlagte program. Det samme kan gøre sig gældende, hvis elever har særlige ønsker til landinger i udlandet end de som er planlagt og inkluderert i uddannelsen.

 

Hvor lang tid holder mit Class 1 Medical?

Class 1 Medical skal fornyes hvert år. Det skal dog nævnes, at prisen ikke er den samme som en førstegangsudstedelse. En fornyelse kan foretages hos en af landets mange flyvelæger. Disse findes både i Jylland, på Fyn og på Sjælland. Prisen for fornyelsen er ca. 1.000 kroner. Når man senere er kommet i arbejde, er det ofte arbejdsgiveren, der dækker denne omkostning.

 

Hvad sker der, hvis jeg dumper en teoretisk eller praktisk prøve under uddannelsen?

Hvis man er uheldig eller bare har en dårlig dag, kan selv den bedste elev dumpe en eksamen. Hvis man skulle dumpe en eksamen får man naturligvis lov til at prøve igen. Eleven har ikke utallige forsøg, men vi har endnu ikke oplevet, at en elev ikke er kommet igennem uddannelsen på grund af dumpede prøver. Dumper man en teoriprøve i et af de 12 ATPL-fag vil det komme til at koste eleven et nyt prøvegebyr for at gå til eksamen igen. Dette beløb skal afregnes direkte til Trafik- og Byggestyrelsen. Der ikke yderligere omkostninger som skal afregnes til skolen. Det samme gør sig gældende for de praktiske prøver.

 

Er der garanti for at få et arbejde?

Nej. Der er ingen uddannelsessteder, der kan garantere dig et arbejde efter endt uddannelse! Hvis en uddannelsesinstitution alligevel formaster sig til at love dig et arbejde, så skal du sørge for at få det sort på hvidt med dertilhørende juridisk bindende underskrift. Hos GreyBird Pilot Academy holder vi, hvad vi lover, og derfor lover vi ikke alt! Af den grund kan og vil vi ikke garantere et job efter endt uddannelse. Det primære drivkraft til at få et job efter endt uddannelse er eleven selv! Jobsikkerheden afhænger nemlig meget af, hvordan eleven klarer uddannelsen. Hos GreyBird Pilot Academy gør vi meget ud af, at vores elever fra første skoledag, kan begynde at netværke med instruktører, ledelsen og andre som har deres daglige gang på skolen. Eleven som møder forberedt op til undervisning og ikke sidder på bagerste række med fødderne oppe på bordet har en større chance for at få et arbejde lige efter uddannelsens afslutning. Luftfartsbranchen er en forholdsvis lille branche og selskaberne går rigtig meget op i hvordan de unge piloters holdninger er. Det er ikke svært at finde en pilot som kan styre en flyvemaskine. Det er en større udfordring at finde en pilot, som møder velforberedt op på arbejde, er imødekommende over for selskabets kunder og som kan træffe gode beslutninger. Vi gør under hele uddannelsen meget ud af at præge vores elever i den retning. Eleven vil opleve, at man under uddannelsen ikke blot skal lære at flyve - man skal også lære at tage ansvar og have gode holdninger. Vi gør det ene og alene for at forbedre vores elevers muligheder for at komme i job med det samme. Der er ingen jobgaranti, men det er der heller ikke, hvis man tager en universitetsuddannelse på 5 år.

 

Hvor mange elever starter der på et hold, og hvornår starter i hold?

Vores hold består af 10-20 elever, både piger og drenge. Vi starter nye hold i august og januar.

Ofte stillede spørgsmål - GreyBird Pilot Academy