Privatpilot - Rustbanker

Hvad enten du er den lykkelige ejer af dit eget fly eller endnu ikke har foretaget den investering, så sker det ofte med et PPL-certifikat hen over vinteren, at det går hen og bliver lidt støvet. Der er vor erfaring, at langt de fleste har gavn af at flyve med en instruktør ind imellem, så de gamle dyder som fuel-beregning, fingernavigation, vægt- og balanceberegninger og ikke mindst sidevindslandinger ikke går i glemmebogen. Det bedste tidspunkt at tage fat på genopfriskningen er ofte først på foråret.

De fleste har brugt vinteren på andre gøremål, og flyvningen er kommet lidt ud af hverdagen. Det er nu, du har stor gavn af at tage en time eller to med en instruktør, hvad enten det skal være i dit eget fly eller i vort, finder vi en model, der passer dig. Vi har valgt ikke at lave et fast program i forhold til flyvning. Behovene er forskellige fra person til person, og det er naturligvis heller ikke ligegyldigt, om man har fløjet 200 timer eller 2000 timer. Derfor planlægger vi alle rustbankerkurser individuelt.

Kurset sammensættes efter dit behov efter en samtale med en af vore meget erfarne instruktører. Kurset vil ofte indeholde lidt teori og meget praktik, men det er dine behov, der afgør sammensætningen. Kontakt os, så finder vi en løsning til dig. Oftest er der tale om et forløb, der er overstået på en enkelt dag.

Rustbankerkursus kombineret med certifikatfornyelse

Som PPL(A) indehaver skal du forny din SEP(land) rettighed hvert andet år. Der er flere muligheder, men de mest anvendte er en af de to nedenstående modeller:

  1. At kunne fremvise 12 timers flyvning i sin logbog i løbet af de 12 måneder, der ligger forud for rettighedens udløb. Du skal også have 12 starter og 12 landinger, og endelig skal du have fløjet en time med en instruktør. 6 af de 12 timers flyvning skal være som fartøjschef, men de øvrige må gerne være med en instruktør.
    Du har med andre ord et behov for at kunne fremvise instruktørtimer hvert andet år, uanset om du vil banke rust af eller ej. Der er intet krav om, hvornår disse timer skal ligge, så du kan godt tage en time eller to med en instruktør i januar og selv flyve de sidste timer, du mangler, så du kan forny dit certifikat, når tiden kommer senere på året.
  2. Hvis du har haft en længere pause fra flyvningen og ikke kan fremvise 12 timers flyvning de seneste 12 måneder, er den anden model at tage et PFC. Et PFC er en minieksamen, der flyves med en instruktør, der ud over at være instruktør også er eksaminator. Hvis du ikke har fløjet ret meget, er et rustbankerkursus normalt en god ide før et sådant PFC. Du kan få et tilbud på en samlet pakke, der indeholder grundtræning, rustbankerkursus og slutter med et PFC, således at din rettighed på ny er gældende i 2 år.

Da kurserne sammensættes individuelt er det ikke muligt at oplyse en pris på kurset. Skriv eller ring til os, få en snak og en vurdering af dit behov og et uforpligtigende tilbud.

Velkommen ombord.

Mere info? Kontakt os!

Rustbankerkursus - GreyBird Pilot Academy