Integreret modular - GreyBird Pilot Academy

Integreret eller modular? Det er det store spørgsmål

Medical Class 1
Afspil video

Integreret eller modular hos GreyBird

Når man har besluttet sig for at følge drømmen og blive erhvervspilot, er der stadig nogle valg, man skal tage. Der er to veje, man kan vælge, når man vil være erhvervspilot. På mange måder er de ret forskellige, men de ender samme sted, når det handler om certifikater og rettigheder, og de kan også ende samme sted, når det handler om færdigheder.

Det at have et certifikat og rettighed til at flyve et fly og det at have færdighederne er ikke nødvendigvis det samme. Desværre har vi mødt en del piloter, som rigtigt nok havde et flycertifikat og rettighed til at flyve et fly, men vi var ikke imponerede over deres færdigheder. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at kvaliteten af den uddannelse, du vælger, er høj nok til at give dig de evner, du har brug for.

Basalt set er den integrerede uddannelse vanskelig at designe på en dårlig måde. Uddannelsens struktur varierer fra flyveskole til flyveskole, og antallet af værdifulde flyvetimer, som bliver lagt ind i uddannelsen, er meget forskelligt. Så kan man helt bestemt argumentere for, at én integreret uddannelse er meget bedre end en anden. Ingen af dem kan dog være helt ringe pga. myndighedernes krav til uddannelsen. Man kan sige, at den integrerede uddannelse spænder fra at være af gennemsnitlig kvalitet til at være af utrolig høj kvalitet.

Derimod kan den modulare uddannelse bygges virkeligt dårligt op og stadig være lovlig. Derfor kan man godt sige, at den modulare uddannelse spænder fra at være af utrolig lav kvalitet til at være af utrolig høj kvalitet. Bemærk venligst her, at begge typer uddannelse kan være af utrolig høj kvalitet. Vi siger ikke, at den ene er bedre end den anden, men vi vil dog stå fast på, at hvis du vælger den modulare vej – hvilket der kan være mange gode grunde til at gøre – så skal du være meget grundig i dit valg af skole og uddannelsens opbygning.

Den integrerede uddannelse er et fuldtidsstudie. For nogle studerende er det muligt at have et studiejob ved siden af under nogle dele af uddannelsen, men at studere kræver ens opmærksomhed i mindst 40-50 timer om ugen. I nogle lande har man statsstøttede uddannelser, som sikrer, at de studerende har en minimums indkomst, og i disse tilfælde kan der være rigtig god grund til at vælge den integrerede uddannelse. Støtten dækker ikke uddannelsen helt, men i nogle lande kan en ret stor del af uddannelsens pris betales via statsstøttede lån.

Denne type uddannelsesstøtte et typisk kun tilgængelig for fuldtidsstuderende og kan derfor kun opnås, hvis man tager en integreret uddannelse. Hvis der i dit land ikke findes sådanne statsstøttede lånemuligheder, kan den integrerede uddannelse være svær at gennemføre, fordi du er nødt til at have et job ved siden af, så du kan betale dine leveomkostninger, mens du studerer. I det tilfælde kan den modulare uddannelse være den bedste løsning for dig.

Men hvis din opsparing eller din økonomiske situation i det hele taget gør det muligt for dig at fordybe dig 100 procent i uddannelsen og stadig have mulighed for at betale dine leveomkostninger under uddannelsen, så er den integrerede uddannelse helt sikkert et rigtigt godt valg for dig.

Den modulare uddannelse kan designes på mange forskellige måder. Hos GreyBird tilbyder vi et hurtigt spor, som tager den samme tid som den integrerede uddannelse – altså 24 måneder. Men for de fleste, som vælger den modulare uddannelse, er virkeligheden, at de har brug for at tjene penge til at betale for deres leveomkostninger plus nogle af deres udgifter til uddannelsen, mens de studerer. Derfor tager uddannelsen længere tid. For at imødekomme dette, tilbyder vi tre-, fire- og fem års uddannelsesforløb. Resultatet af uddannelsen er det samme, dit kompetenceniveau kan blive det samme, og den tid, det tager at gennemføre uddannelsen, kan tilpasses i løbet af uddannelsen, hvis din økonomiske situation skulle ændre sig. Den modulare uddannelse er langt det mest populære valg i lande, hvor statsstøtte i form af uddannelseslån ikke er en mulighed.

Den største forskel mellem de to veje, der fører til at blive erhvervspilot, er, at den modulare uddannelse er meget mere fleksibel end den integrerede. Den modulare uddannelse kan bøjes og strækkes, så den passer specifikt til dine behov. På den anden side er kravene til den integrerede uddannelse meget strammere. På din flyve skole skal overholde strammere krav og bliver der med mindre fleksibel. Men dette betyder, at du kan være sikker på, at uddannelsen er af høj kvalitet.

Den integrerede uddannelse er relativt ny. Den har eksisteret i mindre end to årtier. Den integrerede uddannelse tager dig fra nul til succes i et hug. Man springer helt over at blive privatpilot og går direkte fra intet til erhvervspilot. Man flyver færre timer på den integrerede uddannelse sammenlignet med den modulare, men timerne er mere komplekse, der er træning under instrument forhold, og kravene til timingen af uddannelsen sikrer, at du er på rette spor under hele uddannelsen.

Den modulare uddannelse, som faktisk er den traditionelle uddannelse, tager dig igennem flere steps. Man starter med at uddanne sig til privatpilot, og så bygger man rettigheder ovenpå. Typisk starter man med natkvalifikationer, og så går man videre til en class rating til et fly med to motorer, så tilføjer man en rettighed til flyvning under instrument forhold, og til sidst tilføjer man erhvervspilot certifikatet. Sammen med dette skal man leve op til forskellige timekrav, og det gør man ved at flyve noget, som kaldes “Hour Building” – man bygger altså erfaring op.

Den eneste måde at måle en pilots erfaring på er vha. flyvetimer. Flyvetimer kan dog være af forskellig art. Flyvetimer kan dog være af forskellig art. Man kan tage sit PPL (Private Pilot License) i en flyveklub, hvor formålet er at uddanne piloter, der flyver sikkert, og som for de flestes vedkommende ønsker at flyve som en hobby. Kun en lille del af de piloter, som træner i en flyveklub, går videre og bliver erhvervspiloter. Ikke desto mindre kan den modulare rejse starte her. Hvis man får et PPL i en flyveklub, kan man helt sikkert flyve godt og sikkert, og ens niveau af teoretisk viden er nok til at være privatpilot, men intet af det, man har lært, får en over på større jetfly. Derudover kan man forøge sin flyveerfaring ved blot at leje et fly i klubben og tage ud og flyve i weekenden med venner og familie mere eller mindre rundt om den samme by eller lufthavn, og kun når vejret er godt. På papiret har man fået mere flyveerfaring, men der er stor risiko for, at ens flyvefærdigheder reelt set er blevet dårligere, siden PPL-instruktøren overrakte det nye certifikat.

Derfor tilråder vi altid, at man får sit certifikat på en professionel flyskole, som har til formål at uddanne dig til at blive erhvervspilot. Hvis du tager hele den modulare uddannelse hos GreyBird, vil al din flyvetræning og al din teoriundervisning være målrettet mod, at du skal være erhvervspilot. Du kommer ikke til at flyve rundt i den samme lufthavn bare for sjov; du komme til at flyve på missioner med særlige uddannelsesformål, hver gang du stiger ind i et fly. Ved at gøre det på den måde, kan vi sikre, at resultatet af den modulare uddannelse er lige så godt som resultatet af den integrerede uddannelse, hvad enten du bruger to, tre, fire eller endda fem år på at færdiggøre uddannelsen.

Hvad enten du tager den integrerede eller den modulare uddannelse, skal du afslutte din uddannelse med et MCC-kursus. MCC er en forkortelse af Multi-Crew Cooperation (samarbejde mellem flere besætningsmedlemmer). Kurset giver dig mulighed for at fungere som første officer i et stort fly, som kræver to piloter.

Igen er der to muligheder: MCC-kurset og APS MCC-kurset. MCC-kurset er et standard kursus, som tilbydes af nogle pilotskoler. Det tager 15 timer, og formålet er at træne dig i samarbejde i et cockpit. Men de fleste operatører i dag kræver, at du også har taget det kursus, der hedder JOC (Jet Orientation Course), som ikke rigtigt er et standard kursus, men som er blevet en de facto-standard i branchen. Derudover foretrækker de fleste operatører – hvis ikke de altså decideret kræver det – at ansøgere har taget APS MCC-kurset.

APS MCC er en forkortelse af Airline Pilot Standard Multi-Crew Cooperation. Det indeholder ikke kun ovennævnte JOC, men også noget, man kalder scenariotræning. Kurset tager 40 timer, og formålet er at uddanne dig til at blive klar til en type rating til store jetfly.

Hos GreyBird tilbyder vi kun APS MCC-kurset, hvad enten man tager den integrerede eller den modulare uddannelse. Klik her for at læse mere om vores APS MCC-kursus.

Da vi tilbyder både den modulare og den integrerede uddannelse, mener vi, at vi er en troværdig kilde til information i denne sag. Svaret på spørgsmålet er dog: Ingen eller begge. Begge uddannelser kan være utroligt gode, og hvis man vælger at studere på en skole, som har taget de skridt, der skal til for at sikre dette, tror vi ikke, at der er ret meget at sige om forskellen mellem de to.

Vi anbefaler, at man vælger den uddannelse, der passer bedst til ens behov, og vi vil meget gerne tale med dig og rådgive dig i den proces. Lige meget hvad du vælger, så skal du sikre dig, at den flyveskole, du vælger, har gjort deres til, at uddannelsen er af så høj kvalitet som muligt.

Hos GreyBird er vi sikre på, at begge vores uddannelser kan måle sig med alt andet, du kan finde i branchen, og vi vil gerne opfordre dig til at kikke nærmere på os; at deltage i en af vores mange informationsmøder og besøge os på en af vores lokationer. Vi vil byde dig hjertelig velkommen, så du med egne øjne kan se GreyBird Pilot Academy – vores lokaler, faciliteter og vores fly.

Loading...