GreyBirds flyflåden er nøje udvalgt. Tecnam, som er den producent, vi har valgt, har været på markedet siden 1948, og deres eneste fokus er små fly. Tecnam har i dette årtusinde designet de to flytyper, som vi bruger, hvilket er ganske unormalt, når man sammenligner de fly, der oftest bruges til at uddanne piloter. Vi har fløjet i Tecnam-fly lige siden vores første dag, og vores fly har altid leveret det, vi har forventet af dem.
I GreyBirds hovedkvarter har vi vores eget flyværksted, og derfor kender vi flyene ud og ind. Vores værksted er et certificeret Tecnam servicecenter, og vi er uden tvivl et af de mest kompetente værksteder, når det kommer til at servicere og vedligeholde Tecnam-fly.
Dette er et træningsfly, som er monteret med lave vinger, én motor og har et rigtigt godt udsyn. Det er udstyret med en Rotax-motor og er ekstremt brændstoføkonomisk og utrolig miljøvenligt. Håndteringen er hurtig og “responsive”, og den lave vægt gør, at flyet er nemt at kontrollere. P2002-flyet har en ekstraordinær god ydeevne, hvad angår lette- og landingsdistancer, og det kan flyve ekstremt langsomt, hvilket gør dele af træningen meget nemmere. Flyet er designet med det ene formål at uddanne piloter, og derfor passer det utroligt godt ind i vores uddannelse. Du kommer til at elske vores P2002-fly; det flyver godt, og det er nemt at håndtere. Til at begynde med skal du tilbringe 75 timers flyvning i dette fly, og helt op til 50 timer er solo flyvetimer.
Dette er et træningsfly, som er monteret med høje vinger, to motorer samt komplet glascockpit. Flyet er udstyret med to Rotax-motorer og er ekstremt brændstoføkonomisk og utrolig miljøvenligt. Flyet er fremstillet til uddannelse af piloter og har flyvekarakteristika, som er ideelle til dette formål. Flyet har en ekstraordinær god ydeevne, hvad angår lette- og landingsdistancer og håndteres godt med en motor. Du kommer til at flyve al din IFR- og CPL-træning i denne flytype, og det er også i dette fly, at du kommer til at flyve begge dine flyveprøver. Og så er det i denne flytype, at du har muligheden for at rejse gennem Europa på din SPIC-flyvning (SPIC er en forkortelse for Student Pilot in Command).
Det fly, vi bruger til UPset Recovery-træning, er en Zlin 242. Det er et militærfly, der er 100% akrobatisk, og det kan meget mere end det, der er krævet til UPRT-træningen. Du kommer til at opleve 100% udviklede spin i dette fly med nul tyngdekraft og ret mange G oveni. I dette fly kommer du til at flyve dine sidste ture i små fly, og det finder sted i GreyBirds hovedkvarter i Aarhus Airport.