Pilotuddannelse - Få en erhvervspilotuddannelse hos GreyBird

Den integrerede pilotuddannelse – flere baser og transeurpæisk træning

Medical Class 1
Afspil video
Medical Class 1

Generel information

GreyBird tilbyder både den integrerede og den modulare pilotuddannelse, hvilket betyder, at du kan starte helt uden erfaring og slutte som erhvervspilot – klar til at søge job hos et luftfartsselskab.

  • Der er mange grunde til, at vi har valgt at tilbyde både den integrerede og den modulare uddannelse. De vigtigste er:
    • De studerende kan selv vælge, hvilken uddannelse passer dem bedst
    • De studerende får mere tid med instruktørene
    • De studerende får en mere kompleks flyvetræning
    • De studerende får mere flyvning under instrumentforhold 
    • Der er en rød tråd fra første flyvetur til den sidste MCC-træning
    • De studerende får et klart billede af uddannelsens struktur, omkostninger og tidsplan fra uddannelsens start
  • Uddannelsens varighed er 22-24 måneder afhængigt af vejrforholdene
  • Uddannelsen tilbyder en kombination, hvor man flyver i fly, deltager i teoriundervisning og flyver i simulatorer. Kombinationen planlægges nøje af GreyBird, og de studerende har ingen ansvar for planlægning.

Uddannelsens moduler

Uddannelsen er delt op i fire moduler. Modulerne er meget forskellige, og dette gør det muligt for de studerende at fokusere på lige nøjagtigt det, de har brug for under den specifikke del af uddannelsen. GreyBirds uddannelse er meget struktureret og stramt designet, og sammen med den ensartede flyflåde og simulatorer, som afspejler de fly, som de studerende kommer til at flyve i, bliver uddannelsen ekstremt effektiv og giver de studerende et meget højt kompetenceniveau.

Modul 1 tager seks måneder. Formålet med dette modul er at træne de studerende i at flyve under visuelle forhold. Derudover er formålet at give dem tilstrækkelig viden til at forstå, hvorfor og hvordan et fly flyver samt gøre dem i stand til at tage gode beslutninger. 

Som studerende kommer du til at flyve 75 timers VFR (Visual Flight Rules). Al flyveundervisningen foregår i vores P2002 træningsfly. Du kommer til at flyve nogle af timerne fra din hjemmebase, og nogle kommer du til at flyve i Spanien (for spanske studerende betyder dette, at alle 75 timer flyves i Spanien). Samtidig med flyvetræning bliver du undervist i otte grundlæggende teorifag: 

  • Air law
  • Principles of flight
  • Human performance and limitations
  • Metrology
  • Flight planning and monitoring
  • Operational procedures
  • Aircraft general knowledge
  • Navigation

Gennem teorifagene vil vi gøre dig bekendt med teorien bag årsagen til, at et fly flyver; hvorfor det kan flyve; hvorfor vejret opfører sig, som det gør; hvordan du finder vej ved hjælp af et kort; hvilke procedurer, man skal følge og de begrænsninger, din egen krop og hjerne sætter i forhold til kræfter i flyet og ved høje højder. I dette modul bliver den grundlæggende viden indprentet i de studerendes hjerner, og deres flyvefærdigheder forbedres til et niveau, hvor det lærer at flyve solo i flere timer og hundrede kilometer væk fra den base, hvor de lettede. De studerende får også deres første radiocertifikat – et BEG-certifikat, som giver dem lov til at styre radioen i et fly under visuelle forhold.

Denne del af uddannelsen består udelukkende af teori. De studerende kan nu flyve en flyvemaskine selv, og de har en god grundlæggende forståelse for teorien bag luftfart. Nu er det tid til at opnå en dybere viden. Dette modul varer ni måneder og består af tre blokke af hver tre måneder, og hver blok indeholder fire emner. Sammenlagt giver det 12 emner, og derudover vil der blive undervist i et mindre 13. fag om kommunikation. I slutningen af hver blok skal de studerende bestå tilhørende eksamener. Den viden, som fagene dækker, er meget dybere end basisteorien nævnt ovenfor, selvom otte af fagene har samme titel. Alle teorifagene tager denne gang udgangspunkt i store jetfly, hvilket betyder flyvning i højere fart og højder, tunge fly samt mange kræfter til rådighed. Det bliver meget mere kompliceret at tage beslutninger, og flyene er mere komplekse. Eksamenerne er typisk baseret på Boeing 737 eller Airbus 320, og det afspejles i teoritimerne. Emnerne i dette modul er: 

  • Air law
  • Principles of flight
  • Human performance and limitations
  • Metrology
  • Flight planning and monitoring
  • Operational procedures
  • Aircraft general knowledge
  • Navigation
  • Mass and balance
  • Instrumentation
  • Radio navigation
  • Performance
  • Communication

Når de studerende har bestået alle 13 eksamener, har de det, man kalder en frosset ATPL. Det betyder, at de har bestået de teorieksamener, der kvalificerer dem til at blive kaptajn på et senere tidspunkt i deres karriere. Det, der kræves – udover mere flyvetræning og et erhvervspilotcertifikat – er erfaring i et stort fly. Men tre til fire år senere vil de første studerende være klar til at blive opgraderet til kaptajn i et luftfartsselskab.

IFR-træning

Dette modul fokuserer helt og holdent på flyvetræning – altså avanceret flyvetræning. Først går vi i gang med at få de studerende til at bruge den viden, de har opnået i Modul 2. 

IFR-træning betyder flyvetræning uden visuel reference til jorden. De studerende flyver i regnvejr, tåge og indeni samt over skyer, hvor der er nul sigtbarhed. Denne del af træningen sker i P2006T-flyet og i den tilsvarende simulator, P2006T FNPT II. Du kommer til at flyve 57 timer i flyet og 25 timer i simulatoren. IFR-træningen er delt op i tre blokke med træning i fly og to blokke med træning i simulator. Træningen kommer derfor til at skifte mellem fly, simulator, fly, simulator og tilbage til fly. IFR-træningen sluttes af med en MEIR-flyveprøve. Denne flyveprøve giver dig retten til at flyve flermotorede fly under instrument forhold.

CPL-træning
Herefter står den på CPL-træning, og du er tilbage i det samme fly, som du lige har bestået MEIR-flyveprøven i – P2006T-flyet. Du har nu 57 timers flyveerfaring og 25 timers simulatorerfaring, og du kender flyet ret godt. Nu er det tid til at gå tilbage til visual flying. Du kommer til at bruge fem timer på at træne visual flying, og denne gang kommer du til at fokusere på at blive erhvervspilot, og det betyder, at du skal håndtere den (fiktive) tilstedeværelse af passagerer. Passagerer skal informeres – også i nødsituationer, hvilket er en stor del af træningen i dette modul. CPL-træningen afsluttes med en CPL-flyveprøve. CPL-færdighedstesten giver dig et CPL-certifikat, som er et erhvervspilotcertifikat. Du har nu bestået din sidste flyveeksamen, men du har brug for yderligere træning for at leve op til timekravene.

UPRT
Den sidste del af dette modul består af UPRT-træningen. Det fly, vi bruger, er en militær aerobatic trainer Zlin-242. Nu er det blevet tid til dit livs største og vildeste rutsjebanetur. Du kommer til at flyve sammen med en aerobatik-instruktør, som hjælper dig gennem alle de kritiske punkter. Først demonstrerer instruktøren manøvrerne, så instruerer instruktøren dig, og til sidst observerer instruktøren, at du gør det selv. Du kommer til at opleve adskillige 100% udviklede spin, hvor flyet spinner rundt om sin egen krop med en fart på ca. 420 grader pr. sekund, samtidigt med at det befinder sig i et meget stejlt dyk. Du vil se mere end 500 meter forsvinde på ca. 10 sekunder, og vigtigst af alt – du vil blive i stand til at få flyet ud af den situation og tilbage til normal flyvning.

Du har nu gennemført al flyvetræningen i små fly, og nu er det blevet tid til at flytte over i store jetfly. APS MCC-kurset er spektakulært. APS MCC er en forkortelse af Airline Pilot Standard Multi-Crew Cooperation. Målet med kurset er at give dig så meget undervisning, at du kan nå et niveau, hvor du kan træde direkte ind i en type rating for et hvilket som helst jet- eller turbinefly og begynde at arbejde som styrmand i en kommerciel operation, eller kaptajn i en non-kommerciel operation.

I den første del af kurset er du tilbage i klasseværelset, hvor du fokuserer på at arbejde sammen som to piloter i et fly. Den observerende pilot og den flyvende pilot er begge piloter og begge har meget vigtige opgaver i løbet af flyvningen. Du kommer til at lære rigtigt meget om samarbejde, om crew resource management og store jetfly. Al flyvetræningen kommer til at foregå på vores hovedkontor i Aarhus Airport i vores Airbus 320 FNPT II MCC-simulator. Simulatoren er en en-til-en replika af et Airbus-cockpit. Mange dele af simulatoren kommer direkte fra Airbus-fabrikken herunder sæderne og flyvekontrollen, som man styrer flyet med. De 40 timers træning er opdelt i 10 intense sessioner hver med udvidet briefing før og efter. Du kommer til at opleve en massiv udvikling af din forståelse af store fly, og du kommer til at se, hvorfor den intensive træning i mindre fly er så vigtig. Al IFR-træningen, al erhvervspilottræningen og sidst, men ikke mindst, din ATPL-teori kommer til at gavne dig helt utroligt meget i din træning. Når du er færdig med kurset, skal du bestå en APS MCC-eksamen, og du får et certifikat. Dette afslutter din uddannelse som erhvervspilot, og du er nu klar til at vise, hvad du kan. Fra nu af kan du ikke længere påstå, at der er grænser for, hvor højt du kan nå – du vil være en af de få, der når uanede højder.

Jobmuligheder efter afsluttet eksamen

Når du har afsluttet uddannelsen som erhvervspilot og afsluttet det med et APS MCC-kursus, som man gør hos GreyBird Pilot Academy, har du fantastiske muligheder for din fremtid. Nedenfor kan du læse om mere om dem: 

  • Styrmand i et pendlerfly.  Et pendlerfly er typisk et mindre turbine- eller jetfly med en kapacitet på 50-100 passagerer. Livet som en pendlerpilot er karakteriseret ved mange flyvninger og korte flyvetider, hvilket betyder mange landinger og afgange om dagen. Ofte er denne type flyvning indenrigs, og ofte ender din arbejdsdag i samme lufthavn, som den startede i. Derfor vil du de fleste nætter sove i din egen seng.
  • Styrmand i et mellemstort fly – typisk i Boeing 737-serien eller Airbus A320-serien, men der kan også blive tale om andre flytyper. Jobbet er karakteriseret ved, at det er internationalt. Du kommer til at flyve til mange forskellige lande – typisk i Europa. Lange flytider betyder færre flyvninger pr. dag sammenlignet med et pendlerjob, men du kommer til at besøge mange lande, og du vil for det meste arbejde 4-6 dage i et stræk. I løbet af denne periode, vil du typisk afslutte dagen i en ny lufthavn hver aften, og på den måde giver dette job dig mulighed for at opleve mange forskellige lande. Du kommer til at bo på hotel de fleste nætter, og du får et antal dage fri efter en arbejdsperiode. Med denne type job er du tydeligvis væk hjemmefra flere dage end med pendlerjobbet. Til gengæld kommer du også til at have fri i flere dage i træk.
  • Styrmand i et privat jetfly. Her er der tale om en helt and type job. Som pilot i et privat jetfly vil du komme til at flyve, når lejeren eller ejeren af flyet skal rejse. Du vil være på standby-vagt og skal være klar til at flyve med meget kort varsel. Du kommer sjældent til at flyve den samme rute to gange, og derfor er planlægningen af turene meget mere kompliceret. Normalt har piloter i disse jobs en noget mere udvidet jobbeskrivelse med opgaver udenfor flyet. Disse opgaver kunne for eksempel være at finde ud af, om flyet kan lette senere end planlagt, i tilfælde af at lejeren eller ejeren af flyet er forsinket. Hvis det ikke er muligt, kan det være, at du skal finde ud af, hvad det koster at holde lufthavnen åben eller at flytte flyet og flyve lejeren eller ejeren af flyet ud af en anden lufthavn. Og sådan kunne man fortsætte. Der er typisk ikke så meget flyvning i denne type job, men det er mere komplekst.
  • Instruktør på en pilotskole. For nogle nyuddannede piloter er det at blive instruktør et fantastisk første job i deres karriereforløb. At være en god instruktør kræver flere kompetencer end blot at være en god pilot. Man skal være interesseret i at undervise, udvikle og hjælpe andre. I jobbet som instruktør får du træning og flyveerfaring i en grad, som er meget svært at opnå som erhvervspilot, og det er en virkelig god forberedende træning til nogle af de jobtilbud, som vil komme senere i din karriere. En fremtidig rolle kunne for eksempel være at blive line-training kaptajn, som flyver med styrmænd med mindst erfaring. En anden rolle kunne være at blive simulatorinstruktør, som kan lære nye styrmænd, hvordan man flyver store fly. Eller rollen kunne indeholde administrativt ansvar i et luftfartsselskab. I alle disse roller vil en baggrund som instruktør være en styrke. Men at blive instruktør er ikke for alle. Man kan sagtens være en fantastisk pilot uden at være en god kandidat til et instruktørjob. For at blive en god instruktør skal man være en god pilot og have rigtig god forståelse for teori. I denne type job har man typisk kortere arbejdsdage og færre dage væk hjemmefra en i de fleste andre flyvejobs.

Der er mange andre typer jobs, som passer til en person med baggrund som erhvervspilot, men dem, vi har nævnt ovenfor, er de mest almindelige.

Brochure

Du kan læse mere om skolen og uddannelsens opbygning samt forløbet i denne brochure.

Vil du også være pilot?

Tilmeld dig uddannelsen eller få svar på dine spørgsmål, til et af vores kommende informationsmøder

Loading...