IFR-træning
Dette modul fokuserer helt og holdent på flyvetræning – altså avanceret flyvetræning. Først går vi i gang med at få de studerende til at bruge den viden, de har opnået i Modul 2.
IFR-træning betyder flyvetræning uden visuel reference til jorden. De studerende flyver i regnvejr, tåge og indeni samt over skyer, hvor der er nul sigtbarhed. Denne del af træningen sker i P2006T-flyet og i den tilsvarende simulator, P2006T FNPT II. Du kommer til at flyve 57 timer i flyet og 25 timer i simulatoren. IFR-træningen er delt op i tre blokke med træning i fly og to blokke med træning i simulator. Træningen kommer derfor til at skifte mellem fly, simulator, fly, simulator og tilbage til fly. IFR-træningen sluttes af med en MEIR-flyveprøve. Denne flyveprøve giver dig retten til at flyve flermotorede fly under instrument forhold.
CPL-træning
Herefter står den på CPL-træning, og du er tilbage i det samme fly, som du lige har bestået MEIR-flyveprøven i – P2006T-flyet. Du har nu 57 timers flyveerfaring og 25 timers simulatorerfaring, og du kender flyet ret godt. Nu er det tid til at gå tilbage til visual flying. Du kommer til at bruge fem timer på at træne visual flying, og denne gang kommer du til at fokusere på at blive erhvervspilot, og det betyder, at du skal håndtere den (fiktive) tilstedeværelse af passagerer. Passagerer skal informeres – også i nødsituationer, hvilket er en stor del af træningen i dette modul. CPL-træningen afsluttes med en CPL-flyveprøve. CPL-færdighedstesten giver dig et CPL-certifikat, som er et erhvervspilotcertifikat. Du har nu bestået din sidste flyveeksamen, men du har brug for yderligere træning for at leve op til timekravene.
UPRT
Den sidste del af dette modul består af UPRT-træningen. Det fly, vi bruger, er en militær aerobatic trainer Zlin-242. Nu er det blevet tid til dit livs største og vildeste rutsjebanetur. Du kommer til at flyve sammen med en aerobatik-instruktør, som hjælper dig gennem alle de kritiske punkter. Først demonstrerer instruktøren manøvrerne, så instruerer instruktøren dig, og til sidst observerer instruktøren, at du gør det selv. Du kommer til at opleve adskillige 100% udviklede spin, hvor flyet spinner rundt om sin egen krop med en fart på ca. 420 grader pr. sekund, samtidigt med at det befinder sig i et meget stejlt dyk. Du vil se mere end 500 meter forsvinde på ca. 10 sekunder, og vigtigst af alt – du vil blive i stand til at få flyet ud af den situation og tilbage til normal flyvning.